Tırnak Batması ve Tedavisi

Tırnak batması çeşitli nedenlerle oluşan sık rastlanan bir problemdir, genellikle birinci ayak tırnağında gelişir. Tırnakların uygun kesilmemesi, ayaklarda aşırı terleme, sıkı ayakkabı giyilmesi önemli nedenlerdir. Hastalar sıklıkla etkilenen tırnak çevresinde şiddetli ağrı duyarlar, hemen müdahale edilmediğinde enfeksiyon gelişir, şişme ve kızarıklık artar, bazen tırnak kenarından cerahat akabilir. Bu şikayetler yürümeyi zorlaştırarak hayat kalitesini bozar.

Çoğu hasta 20-30 yaşlarındadır, fakat 10 yaş civarında bile başlayabilir. Çocuklarda daha çok yanlış tırnak kesimi ve tırnak kenarlarının koparılmasına bağlı başlayabilir. Doğuştan veya kalıtımsal olarak tırnaklarda içe doğru aşırı kavisli yapı mevcutsa veya tırnağın eni ile tırnak yatağı arasında dengesizlik varsa erken yaşlarda başlayan ve ömür boyu devam eden tırnak batması sorunu yaşanabilir.

Ayrıca tekrarlayan travmalar, şişmanlık, tırnaklar üzerine sık sık baskı uygulanması (sıkı ayakkabı, spor, mesleki nedenlerle) her yaşta tırnak gelişimini başlatabilir.

Tırnak batması şiddetine göre derecelendirilir; birinci derecede; tırnak çevresinde hafif ödem ve kızarıklık ve özellikle baskı ile hafif ağrı vardır. İkinci derecede; ağrı belirgindir, iltihaplanma sonucu cerahat akar. Üçüncü derecede ise tırnak kenarında doku kalınlaşması, kanamalı kitle oluşumu (granulomatöz doku) ve parmakta genişleme görülür.

Birinci safhada tedavi daha kolaydır, ılık su banyoları, antibiyotikli kremler ve tırnak altına steril pamuk konması yeterli olabilir.

İkinci safhada tırnak teli uygulaması yararlı olabilir.

Üçüncü safhaya kadar ilerlemiş tırnak batmalarında genellikle tırnak cerrahisi gerekir. Tırnağın batan kenarının lokal anestezi altında çekilip tırnak kökünün yakılması şeklinde gerçekleştirilen cerrahi işlem sonucu daha dar bir tırnak oluşur, nüks ihtimali çok düşüktür.