Saçkıran Nasıl Bir Hastalıktır, Neden Olur?

Halk arasında saç kıran denilen alopesi areata vücudun saçlı veya kıllı alanlarında (sakal gibi) ani kıl dökülmesi sonucu keskin sınırlı yuvarlak veya oval saçsız alanların oluşmasına verilen isimdir. Saçkıran geçiren hastaların % 25’inde ailede de benzer durum öyküsü olması dolayısıyla genetik faktörlerin hastalığın oluşumunda rol oynadığı düşünülmektedir. Hastalık genellikle bir psişik stresden sonra başlar. Her iki cinste eşit olarak görülür. Her yaşta olabilmesine karşın en çok genç erişkinlerde ortaya çıkar. Hastaların % 60’ında 20 yaşın altında başlar. Alopesi areata her türlü kıl bölgesini tutarsa da daha çok saçlı deride görülür. Birkaç milimetre ile birkaç santimetre çapında başlayabilir, zamanla kılsız alanların sayısı artabildiği gibi, birkaçı birleşerek veya büyüyerek daha geniş alanları kapsayabilir, bütün kafa derisini tutabilir, nadiren bütün vücut kılları da dökülebilir. Tedavi edilmezse veya yanlış tedavi edilirse bölgede zamanla hafif bir çökme olabilir ve saçlar kalıcı olarak çıkmayabilir.

Genellikle kaşıntı, ağrı gibi şikayetler yoktur.

Bazı hastalıklar, alopesi areatalı hastalarda daha sık görülür, bunların bazıları: pernisiyöz anemi, vitiligo, Haşimoto tiroiditi, Addison hastalığı, bazı romatizmal hastalıkları, atopik dermatit, Down sendromu, Liken planus, Myastenia gravis. Bu hastalığı geçiren kişilerde bazı tetkiklerle eşlik eden başka bir hastalık olup olmadığının incelenmesi yararlı olacaktır.

Bu tip saç dökülmesinin seyri hastadan hastaya değişiklik gösterir. Bazı hastalarda saç dökülmesi bir kaç hafta devam eder ve durur, saçsız bölgeler daha sonra kendiliğinden kapanır. Bazı hastalarda ise saçsız bölgeler kapanırken, diğer bölgelerde yeni açılan alanlar oluşabilir. Genellikle hastaların üçte birinde tedavi ile veya bazen tedavisiz 6 ay içinde saçlar yerine gelir.

Özellikle çocuklarda saç kıran oluştuğunda, kendiliğinden düzelme eğilimi olsa da doğru yaklaşım ve gecikmeden doğru tedavi için bir dermatoloji uzmanına danışmanızda yarar vardır. Bazı hastalarda tedavi geciktiğinde ve süreç uzadığında saçların yerine gelme şansı azalabilir. Özellikle halk arasında bölgeye sarımsak sürülmesi gibi yaklaşımlar yaygın görülmektedir. Böyle bir uygulama ile deride aşırı tahriş ve deride incelme oluşabilmekte ve saçlar tedaviye rağmen yeniden çıkmamaktadır. Bu tip kulaktan dolma tedavilere eğilim göstermemenizi öneririm.