Saç Dökülmesinin Nedenleri

Saç dökülmesi şikayetine hem erkeklerde hem de kadınlarda daha sık rastlamaya başladık. Uygulayacağımız tedavilerde başarı sağlamak için saç dökülmesine neden olan durumların anlaşılması ve mümkünse tedavi edilmesi önemli ve gereklidir.

Saçların azalmasına, seyrekleşmesine ve hatta genel saç kaybına en çok neden olan durumlar şunlardır;

• Genetik erkek tip saç dökülmesi (Androgenetik alopesi): ailevi ve hormonal yatkınlık sonucu saçların otuzlu yaşlarda erkenden zayıflaması ve zamanla dökülmesidir. Erkeklerde daha sık görülmekle birlikte kadınlarda da bu tip saç dökülmesine rastlanır. Farklı olarak kadınlarda tam saç kaybı oluşmaz. Erken tedavi edilmezse ve önlem alınmazsa geri dönüşü olmayan saç kaybı gelişir.
  • Tiroid hastalıklarına bağlı saç dökülmesi: tiroid bezinin az çalışmasına bağlı gelişen hipotiroidide saçlar giderek kurur ve seyrekleşir. Tedavi edilmezse kalıcı saç kaybı gelişebilir. Troid bezinin aşırı çalışması anlamına gelen hipertiroidi de saç kaybı yaşanabilir.
  • Gebeliğe bağlı saç dökülmesi: Gebelikte saçların anagen faz denilen en uzun faza girme oranı artar, böylece daha gür ve parlak saçlar oluşur. Doğum sonrası ise bir yandan protein ve demir kaybına bağlı olarak, bir yandan da gebelikte dökülmeyen çok sayıdaki saçın aynı anda dökülmesi nedeniyle saç kaybı oluşur. Bu durum doğumdan birkaç ay sonra başlayıp 3-12 ay sürdükten sonra normalleşir.
  • Doğum kontrol haplarının kesilmesine bağlı saç dökülmesi olabilir ve kendiliğinden iyileşir.
  • Menapozal saç dökülmesi: Menapozda hormonal nedenlerle saç dökülmesi oluşabilir.
  • Ateşli hastalıklar sonrasında saç dökülmesi: 39 derece üzerinde ve tekrarlayıcı ateşlenme durumlarının sonrasında yaygın saç dökülmesi gelişebilir. Ateş durumu tekrarlamadığı sürece saçlar tümü ile yerine gelir.
  • Demir ve çinko eksikliğine bağlı saçlarda zayıflama ve dökülme oluşabilir.
  • Protein eksikliğine bağlı saç dökülmesi: Protein kaybı yapan hastalıklarda, kanserlerde sıkı diyet uygulayanlarda saç kaybı gelişebilir.
  • İlaçlara ve kimyasal maddelere bağlı saç dökülmesi: başlıca kanser ilaçları, tiroid ilaçları ve yüksek dozda A vitamini olmak üzere birçok ilaç saç dökülmesine yol açabilir.
  • Stres kaynaklı saç dökülmesi en sık rastlanan saç dökülmesidir.
  • Basınca bağlı saç dökülmesi: Şapka, saç bandı, yastık, aşırı ovalama gibi nedenlerle saç dökülmesi gelişebilir.
  • Çekmeye bağlı saç dökülmesi: Saç şekillendirmek amacı ile saçların aşırı çekilmesiyle saçlar kopabilir ve dökülebilir.