Genital Herpes (Genital Uçuk)

Herpes simplex virus adı verilen bir mikroorganizma tarafından oluşturulan ve cinsel temas ile bulaşan bir hastalıktır. İlk temastan 3–15 gün sonra genital bölgedeki temas yerinde kırmızı bir zeminde içi su dolu çok sayıda grup yapan kabarcıklar görülür. İlk ataktan sonra zaman zaman tekrarlamalar yaşanabilir. Bölgeye en yakın lenf bezleri de şişebilir. İlk enfeksiyonda halsizlik ateş gibi genel şikayetler de olabilir. Tekrarlayan enfeksiyonlarda şikayetler daha az ve sınırlıdır. İç su dolu bu kabarcıklar da zamanla hafif cerahatlenme oluşabilir ve küçük kabuklar yaparak iyileşirler. Yerlerinde iz bırakmazlar. İyileşme genellikle ilk enfeksiyonda 2–4 haftayı bulurken, tekrarlayan enfeksiyonlar 1–2 haftada iyileşir. Teşhis bir dermatoloji uzmanının muayenesi ile konabilir, ancak şüpheli durumlarda doku smiri, viral kültür, biyopsi ve detaylı laboratuar testleri gerekebilir.

Tedavide; bölgede sekonder enfeksiyon gelişiminin önlenmesi ve hastalığın süresinin kısaltılması amacı ile antiseptik pansumanlar önerilir. Sistemik antiviral ilaçlar (Acyclovir, Valacyclovir gibi), hastalığı kontrol eder ve hastalık süresini kısaltır ancak tekrarlayan nüksleri tam anlamı ile önlemez. Yılda 6 veya daha fazla nüks yaşayan kişilere bir dermatoloji uzmanı takibinde uygulanan uzun süreli baskılama tedavileri tekrarlama aralıklarını ve sürelerini azaltabilir. Partnere bulaşmasının önlenmesi açısından kondom kullanımı önemlidir.