Gebelikte Bazı Deri Hastalıklarının Seyri

Gebelik öncesinde mevcut olan bazı deri hastalıkları gebeliğin etkisi ile alevlenebilir veya şiddeti azalabilir. Sık görülen bazıları hastalıkların gebelikteki seyrine değinmek istiyorum.

Akne;

Derinin yağ bezlerinin bir hastalığıdır. Erkeklik hormonu olarak bilinen testesteron gibi androjen hormonlar yağ bezlerinin boyutunu ve salgısını artırarak ve aknenin alevlenmsine neden olur. Gebelikte yükselen östrojen hormonu ise yağ bezi boyutunu ve aktivitesini azaltır. Ancak gebelikte sebase bez aktivitesi artmaktadır, yağ bezleri genellikle büyür. Meme başlarında bulunan tomurcuklar aslında yağ bezleridir ve gebeliğin ilk belirtilerinden bir olarak büyürler. Çünkü gebelikte aynı zamanda androjen salınımı da artmaktadır.

Muhtemelen hormonların dışındaki nedenlerin de etkisi ile gebelik akne üzerinde değişen etkiler yapabilir, azalbileceği gibi bazı kişilerde alevlenme de görülebilir.

Gebelikte oluşan aknenin tedavisi içinde retinoid bulundurmayan topikal kremlerle tedavi edilebilir. Şiddetli akne durumunda gerekli olduğunda oral antibiyotik olarak eritromisin en güvenli antibiyotiktir, emzirme döneminde de kullanılabilir. Tetrasiklin ve Vitamin A türevleri (roaccutan gibi) kesinlikle kullanılmamalıdır, bebek üzerinde istenmeyen etkilere yol açabilirler.

Atopik dermatit;

Atopik dermatit doğuştan gelen aşırıduyarlılık sonucu oluşan ve bazen ömür boyu sürebilen birekzema türüdür. Kuru deri ve şiddetli kaşıntılı ekzemaya neden olur. Genellikle ailede benzer şikayetler mevcuttur. Ekzema ile birlikte polen allerjisi, alerjik astım gibi alerjik durumlar da mevcut olabilir. Bu hastalığı olan gebe kadınların yarısında gebelik esnasında şikayetler artar, dörtte birinde ise azalır.

Bazı çalışmalarda atopik bünyeli kadınların bebeklerini uzun süre emzirmelerinin, ek gıda ve inek sütüne geç geçilmesinin bebekte görülmesi beklenen atopikekzemayı azalttığını göstermiştir. Çünkü inek sütü bu tip ekzemayı başlatan faktörlerin başında gelir. Atopikekzeması olan gebe kadınlarda tedavi başlıca nemlendiricilerle yapılır. Şiddetli durumlarda kortizonlu kremler kullanılabilir.

Sedef hastalığı;

Sedef hastalığının özel bir formu (impetigoherpetiformis) gebelik dönemine özgü olarak gelişebilir ve ciddi bir seyir gösterir. Klasik formunda kırmızı kepekli döküntüler başlıca diz, dirsekler ve saçlı deride olmak üzere bütün vücutta görülebilirler. Bu tip tutulum gebelik döneminde yaklaşık olarak kişilerin yarısında değişmeden kalırken, %40 oranında düzeldiği, % 10-14 oranında ise kötüleştiği görülmektedir. Gebelik döneminde tedavi başlıca kortizonlu kremlerle yapılmalıdır. İçeriğinde retinoidbulunan kremler kesinlikle kullanılmamalıdır. Çok şiddetli durumlarda oralsiklosporin, Ultraviole B ışın tedavisi düşünülebilir.

Bütün bu hastalıkların tedavisi için mutlaka bir Dermatoloji uzmanının takibine ihtiyaç vardır.